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Based on a standard idea-based model of endogenous growth we test the hypothesis that regional innovative activity is path-dependent, and investigate the geographical scope of knowledge spillovers. Using data for West-German regions, two alternative indicators of the stock of knowledge are...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011477128
Audretsch and Fritsch (2002) proposed two explanations for the mixed evidence regarding the relationship between new firm formation and regional development. Firstly, they found evidence for the existence of long time lags needed before the main effects of new firm formation on employment change...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010513682
In our analysis of the impact of new firm formation on regional employment change we identified considerable time lags. We investigated the structure and extent of these time lags by applying the Almon lag model and found that new firms can have both a positive and a negative effect on regional...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010513686
Der Beitrag behandelt den Einfluss des Gründungsgeschehens auf die regionale Entwicklung. Viele dieser Wirkungen sind indirekter Natur und müssen sich nicht notwendig in der Region niederschlagen, in der die Gründung stattfand. Empirische Analysen für westdeutsche Regionen zeigen, dass nur...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010513696
In dem Beitrag wird untersucht, welche Gründe für die Anlage eines Tiefwasserhafens für Containerschiffe an der Deutschen Bucht sprechen. Das Hafenprojekt erscheint im Hinblick auf steigende Schiffsgrößen und zunehmenden internationalen Güteraustausch gesamtwirtschaftlich sinnvoll. Die...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011491031
Mit der Entscheidung des Bundesverfassungsgerichts zum Länderfinanzausgleich steht auch die Berücksichtigung der Seehafenlasten der Küstenländer auf dem Prüfstand. Ökonomische Erwägungen sprechen dafür, die Belastungen dieser Länder durch Investitionen in die Hafeninfrastruktur künftig...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011495530
Drawing on panel data from Germany, this paper estimates the relationship between charging infrastructure and the uptake of electric vehicles (EVs). We specify models with fixed effects and instrumental variables to gauge the robustness of our findings in the face of alternative channels through...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012433592
Emission-free hydrogen (H2) is crucial to decarbonize energy supply and to tackle the climate crisis. To unlock the potential of H2, pipelines infrastructures and related investments are required to enable trade. However, it is uncertain what future H2 infrastructure will be needed. The paper...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013413233
This paper investigates the effects of public investment in infrastructure on private output for Germany. Using a multivariate framework we explore the impact of a diverging selection of variables on the ensuing estimates and document confidence intervals computed following the bootstrap...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010532083
Das vorliegende Working Paper beinhaltet Vortragsmanuskripte zu drei Dissertationsprojekten, die in den Jahren 2002 und 2003 am Lehrstuhl erfolgreich abgeschlossen wurden. Es handelt sich dabei um die Arbeit von Dr. Klinke zum Finanzcontrolling in mittelständischen Bauunternehmen mit...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010513681