Showing 1 - 10 of 81
Dieser Beitrag versucht die Professionalität von Lehrenden aus bildungsökonomischer Perspektive greifbar zu machen und die wichtigsten ökonomisch relevanten Studien und Ergebnisse zu diesem Themengebiet vorzustellen. So wird zum einen die Selektion und Motivation des Lehrers beleuchtet, die...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10005011840
Aus- und Weiterbildungskonzepte zur Förderung der Lehrprofessionalität bleiben in ihrer Wirkung begrenzt, wenn sich nicht die am besten geeigneten Kandidatinnen und Kandidaten für den Beruf interessieren oder wenn begabte Lehrpersonen rasch wieder aussteigen. Aus ökonomischer Sicht...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10005195992
Eine große Zahl ¨okonometrischer Studien, hat die Auswirkungen zentraler Abschlusspr¨ufungen auf die Leistungen von Sch¨ulern untersucht und immer wieder einen positiven Zusammenhang gefunden. Dieser Aufsatz soll dazu beitragen, den Begriff zentrale Abschlusspr¨ufung zu konkretisieren,...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10005403939
Diese Arbeit untersucht Unterschiede in den Schulleistungen zwischen Jungen und Maedchen sowie moegliche Ursachen, die sich aus Charakteristika der Eltern und institutionellen Rahmenbedingungen ergeben. Hierzu werden die Daten der Schulleistungsstudie PISA 2000 mit einer Drei-Ebenenanalyse...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10005403942
This paper uses regional variation in labor markets, the industry structure and the educational system to explain the training decisions of firms. Using a representative firm-level data set, the results show that firms are less likely to offer training if the number of competing firms situated...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10005463831
This study presents evidence of heterogeneous returns to education over the wage distribution. The authors use instrumental variable quantile regression and data from the Swiss Labor Force Survey to identify the causal link between education and wages at dierent quantiles of the conditional...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011148699
This study investigates the impact of finishing versus dropping out of college on self-esteem. Using data spanning three decades from the U.S. National Longitudinal Survey of Youth, we find that dropping out of a four-year college significantly decreases self-esteem compared to graduating. In...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011196552
This paper examines whether individuals who become either entrepreneurs or employees follow systematically different educational paths to a given educational level. Following Lazear’s jack-of-all-trades theory, we expect that entrepreneurs aim at a balanced set of different skills (academic or...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10008672229
Drawing on an unusually large set of employer-employee data, we examine how workers’ pay is related to the educational composition within their occupational group. We find that educational composition as measured by the educational diversity and the educational level of an occupational group...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010739894
In diesem Aufsatz wird ein methodisches Vorgehen vorgestellt, welches als Grundlage dafür dienen könnte, Universitäten in Bezug auf die Arbeitsmarkttauglichkeit ihrer Absolventen und Absolventinnen zu beurteilen. Hierzu werden verschiedene Indikatoren präsentiert und kritisch reflektiert....
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010739898