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This contribution develops a blueprint for a European fiscal union. We argue that a viable European fiscal union can be constructed without joint liability for public debt or a centralized government with a large common budget. Such a fiscal union should combine elements of market discipline...
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The Maastricht Treaty has augmented the preconditions that have to be fulfilled by ED applicants before a full membership can be achieved. Candidates have to prove that a participation in the European Monetary Union is a realistic possibility at least in the medium term. This paper explores the...
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Die Europäische Investitionsbank (EIB) mobilisiert in quantitativ bedeutendem Ausmaß Finanzmittel für EG-Politikfelder außerhalb des EG-Haushalts. Die von der Bonität des Schuldners abhängige implizite Zinssubvention ist wohlfahrtstheoretisch nicht zu rechtfertigen. Es ist zu vermuten,...
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Die Bestimmungen zur europäischen Wirtschafts- und Währungsunion (WWU) im Unionsvertrag haben die Anreize für öffentliche Verschuldung verändert. Die Analyse zeigt, daß trotz der Bemühungen, die nationale Eigenverantwortlichkeit zu bewahren, nicht mit einer effektiven Disziplinierung...
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Durch den Maastrichter Vertrag soll Europa auf den Weg zu einer solidarischen und subsidiären Währungsunion gebracht werden. Nach einer Übersetzung dieser Begriffe in ökonomische Termini werden die Konsequenzen für die Fortentwicklung der EG-Finanzen untersucht. Es zeigt sich, daß das...
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Neben der EU-Agrarpolitik ist es vor allem die EU-Kohäsionspolitik, die in ihrer derzeitigen Gestalt eine Osterweiterung kaum finanzierbar erscheinen läßt. Die Kohäsionspolitik hat das Ziel, regionale Entwicklungsunterschiede einzuebnen. Sie ist dabei mit der Gefahr behaftet, daß sie...
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There are at least two reasons why sustainability of public debt is an issue of increasing importance. First, public choice considerations show the danger of an excessive use of deficit finance in a democracy. Second, the conditions of a European Monetary Union (EMU) imply further incentives for...
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Using data from a unique survey of members of parliaments in France, Germany and Italy in 2018, we estimate the effects of three dimensions on EU and euro area fiscal reform preferences: nationality, political ideology, and populism. We predict and confirm that a German populist party on the...
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