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This paper analyses the extent of inter-format retail competition between supermarkets, discounters and drugstores in Germany, using data from the German market for diapers. We estimate a random coefficient logit model at the individual household level. Based on consumer substitution patterns,...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010227408
Research on bargaining power in vertical relationships is scarce. It remains particularly unclear which factors drive bargaining power between the two negotiating parties in a vertical structure. We use a demand model where the consumer demand determines the total pie of industry profits....
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010228587
Katz (1987), DeGraba (1990), and Yoshida (2000) have formulated theories that price discrimination bans in intermediary goods markets tend to have positive effects on allocative, dynamic and productive efficiency, respectively. We show that none of these results is robust vis-à-vis endogenous...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10009757897
We re-examine the view that a ban on price discrimination in input markets is particularly desirable in the presence of buyer power. This argument crucially depends on an inverse relationship between downstream firms' profits and the uniform input price. Assuming different input efficiencies...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010414771
Relocation of production to countries with low labour cost have induced increased labour market flexibility, which has been praised as a silver bullet for economic growth and low unemployment. Within a unionised oligopoly framework, in which a multi-national firm has the option to relocate its...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011722148
This paper develops the hypothesis that the inclusion of multiple objectives into laws widens the discretionary powers of executive institutions. As the decision how to balance trade-offs is removed from the political to the executive sphere, policy making becomes less transparent and also less...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010309287
Dieser Beitrag fasst die Ergebnisse unserer industrieökonomischen, theoretischen Forschung zur Fragestellung von Stabilität und Wandel von Arbeitsmarktinstitutionen zusammen. Wir verfolgen dabei einen wettbewerbsökonomischen Forschungsansatz, der Marktmacht sowohl auf Arbeits- als auch auf...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010304471
Der vorliegende Beitrag befasst sich mit aktuellen Wettbewerbsproblemen im deutschen Lebensmitteleinzelhandel. Im Mittelpunkt der Analyse stehen der zunehmende Konzentrationsprozess und seine Determinanten. Darauf aufbauend diskutieren wir Aspekte der Marktabgrenzung insbesondere im Hinblick auf...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010327512
In der wettbewerbsbehördlichen Fallpraxis gewinnt die Bestimmung von Nachfragemacht zunehmend an Bedeutung. Bei Fusionsvorhaben im Einzelhandel kann Nachfragemacht ein Hauptgrund für eine Untersagung bzw. für Auflagen sein. In diesem Beitrag wird die aktuelle Diskussion zur Bestimmung von...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010327557
Im September 2011 hat das Bundeskartellamt eine Sektoruntersuchung des Lebensmitteleinzelhandels nach §32 e GWB eingeleitet. Im Fokus der Untersuchung sollten "die Wettbewerbsbedingungen auf den Märkten für die Beschaffung von Nahrungs- und Genussmitteln durch die Unternehmen des...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010484639