Showing 1 - 10 of 38
The paper discusses the economic theory of international antitrust institutions. Economic theory shows that non-coordinated competition policies of regimes that are territorially smaller than the international markets on which business companies compete violate cross-border allocative efficiency...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013104192
The competition rules and policy framework of the European Union represents an important institutional restriction for doing sports business. Driven by the courts, the 2007 overhaul of the approach and methodology has increased the scope of competition policy towards sports associations and...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010308247
Der vorliegende Beitrag diskutiert die Schnittstelle zwischen Recht und Ökonomik in der Wettbewerbspolitik. Aus einer … Rahmen einer positiven Institutionenökonomik der Wettbewerbspolitik analysieren die Autoren informationsökonomische Aspekte … Kartellrechts diskutiert. Schließlich exploriert der Beitrag soziologische Aspekte der Wettbewerbspolitik, welche in der Literatur …
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012041000
der Wettbewerbspolitik an. Damit zeigt der Beitrag, dass dynamische Wettbewerbstheorien sehr wohl zu konkreten … Regulierung systemischer Marktmacht in digitalen Ökosystemen, anlassunabhängige Wettbewerbspolitik und sanktionsbewehrte …
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014547794
Mit der Umsetzung der 7. Novelle des Gesetzes gegen Wettbewerbsbe-schränkungen (GWB) wurde im Jahr 2005 die Ausnahmeregelung des sog. Ministerkartells nach § 8 GWB ersatzlos gestrichen. Ähnlich dem noch bestehenden Instrument der Ministererlaubnis für Fusionen nach § 42 GWB konnte bis dahin...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012264937
Der Deal der beiden größten deutschen Energielieferanten RWE und E.ON zum Tausch verschiedener Geschäftseinheiten, welcher Mitte September 2019 genehmigt wurde, wird den deutschen Energiemarkt wesentlich umstrukturieren und sowohl im Bereich Erzeugung als auch im Vertrieb zu jeweils einem...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012142943
The markets for audiovisual content are subject to dynamic change. Where once “traditional” (free-to-air, cable, satellite) television was dominating, i.e. linear audiovisual media services, markets display nowadays strong growth of different types of video-on-demand (VoD), i.e. nonlinear...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012851015
Lead jurisdiction models represent one option how to extend and enhance contemporary interagency cooperation among competition policy regimes. They constitute a multilateral, case-related form of cooperation that is suited to effectively create a one-stop-shop for the prosecution of...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013051977
This paper provides an economic analysis of the competition effects of UEFA's financial fair play regulations. It concludes that the restrictive effects of the break-even rule cannot be justified by a legitimate objective defense (according to European competition policy) because significant...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013057029
Practices and conducts in professional and even amateur sports can be subject to competition laws as soon as commercial activities are involved. From an economic perspective, this implies that both directly commercial activities like the sale of broadcasting/media rights and indirectly...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012946987