Showing 1 - 10 of 51
Zur gezielten Förderung von Wissenschaft und Forschung an den Universitäten hat die Politik 2005 die Exzellenzinitiative ins Leben gerufen. Die Gewinner des Wettbewerbs um Fördergelder wurden fortan als „Eliteuniversitäten“ bezeichnet. Der folgende Beitrag untersucht, ob die Zahl der...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010257765
Seit 2006 werden schulische Leistungen im Rahmen des nationalen Bildungsmonitorings regelmäßig erhoben und zwischen den Ländern verglichen. Die aktuelle Untersuchung liefert sehr unterschiedliche Ergebnisse für die einzelnen deutschen Länder. Dabei zeigt sich, dass soziale und ethnische...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010370708
Mit der Umsetzung der vor 15 Jahren beschlossenen Bologna-Reformen verschoben sich sowohl die Zielkoordinaten als auch die Mittel der Hochschulpolitik. Die berufliche Qualifikation Studierender rückte stärker in den Vordergrund, und es wurden neue Governance-Strukturen in Anlehnung an das neue...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010431335
In view of the cross-sectoral shortage of skilled workers in Germany, the structural deficits and dysfunctionalities in vocational education and training are currently being discussed intensively and, among other things, the further development of vocational orienta-tion is recommended. The...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014292781
The effect of school closures and distance learning during the COVID19 pandemic on student achievement is still the subject of discussion. After the end of the pandemic-related restrictions, learning losses of students are being assessed and state programs were launched to help students catch up...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014292782
Based on empirical evidence, we argue that recent declines in the basic skills of German pupils are highly concerning from a labour market policy perspective. High-quality schooling is crucial for meeting the demands of a changing labour market, as it provides new cohorts of workers with basic...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10015050404
Persistent link: https://www.econbiz.de/10003311753
Persistent link: https://www.econbiz.de/10003898532
Persistent link: https://www.econbiz.de/10003612821
Persistent link: https://www.econbiz.de/10003432097