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This elaboration starts by deciphering modern science as a social subsystem being loosely coupled to the rest of society (section 2.1). Additionally, the way in which modern (monistic) economics was generated within this subsystem will be sketched (section 2.2). This will be contrasted with the...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012124654
Der Beitrag verfolgt die beiden miteinander verwandten Fragen, wie Ökonom*innen zu wissen vorgeben und warum sie überhaupt wissen wollen. Es wird argumentiert, dass sowohl die ökonomische Wissensform als auch die Motivation der Wissenden im Verlauf des 20. Jahrhunderts einen grundlegenden...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012007618
Das Eingangszitat von George Forster aus dem Jahre 1793 gibt einen ersten Hinweis auf das, was nachfolgend zu entfalten ist. Als These formuliert: Die Begriffe der modernen Wissenschaften sind auf innere Weise mit dem Rechnen in einer Geldökonomie verbunden. Die vielfältig zu beobachtenden...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012007634
The paper compares neoliberal market-fundamentalism and right-wing populism on the basis of its core patterns of thinking and reasoning. Based on an analysis of the work of important founders of market fundamental economic thinking (particularly Mises, and Hayek) and the arguments brought...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012007639
Der vorliegende Beitrag versucht den Einfluss und die Größenordnung der akademischen Bildung in den Wirtschaftswissenschaften, vor allem der Standardlehrbücher, abzuschätzen und fragt kritisch, auf welchem Bildungsverständnis die moderne Wirtschaftswissenschaft implizit beruht. Unter...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011864070
Der Text klärt zunächst den Begriff der Metaphysik, der sich auch bei Adam Smith finden lässt. Es zeigt sich, dass die Metaphysik ein formales Schema ist, in dem wissenschaftliche Aussagen formuliert werden, ohne dieses Schema selbst zu reflektieren. Die Wirtschaftswissenschaften erscheinen...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011864076
This paper provides a systematic assessment of academic economics teaching, research and policy advice in Germany. It assembles recent empirical studies and contributes by presenting their main findings in a comprehensible manner as well as contextualizing them in the current economic and...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012208662
In this paper we address the issue of the role of ideology and political preferences of publically engaged economists and contribute to the debate on consensus in economics. To do so, we conduct a social network analysis on the signatories of economist petitions, which we identify as one channel...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012124648
By conducting a discourse analysis (SKAD) in the field of academic economics textbooks, this paper aims at reconstructing frames and identity options offered to undergraduate students relating to the questions "Why study economics?"and "Who do I become by studying economics?". The analysis...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012039619
The article compares market fundamentalism and right-wing populism on the basis of its core patterns of thinking and reasoning. Based on an analysis of important texts in both fields we find many similarities of these two concepts in their "inner images". Thus, we develop a scheme of the similar...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011957948