Showing 1 - 10 of 23
Using novel longitudinal data, this paper studies the short- and medium-term effects of Russia's invasion of Ukraine on February 24, 2022 on social trust of adolescents in Germany. Comparing adolescents who responded to our survey shortly before the start of the war with those who responded...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014533923
Silke Anger, Universität Bamberg und IAB, und Malte Sandner, IAB, zeigen, dass trotz vergleichbarer Abiturleistungen zu den Vorjahren langfristige Nachteile des Corona-Abiturs im späteren Berufsleben nicht ausgeschlossen werden können. Die Schließung der Schulen, das Aussetzen der...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012297154
This study examines the immediate and intermediate effects of the COVID-19 pandemic on the well-being of two high school graduation cohorts (2020 and 2021). We also investigate how changes in well-being at the transition to post-secondary education affect educational plans and outcomes. Our...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012882373
This paper exploits a reform that facilitated the recognition of foreign occupational qualifications for non-EU immigrants in Germany. Using detailed administrative social security and survey data in a dfference-in-differences design, we find that the reform increased the share of non-EU...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013333551
This paper sheds light on the impact of the COVID-19 policy measures on a wide set of career expectations, occupational beliefs, and well-being of high-school students in their final grades. For this purpose, we use a unique panel data collection, which surveyed around 6,000 students in their...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012623208
Der Abiturjahrgang 2020 war aufgrund der Maßnahmen zur Eindämmung der Covid-19-Pandemie von Schulschließungen kurz vor und während der Abiturprüfungen betroffen. Die letzten Prüfungsvorbereitungen fanden nicht im geplanten Umfang in der Schule, sondern im häuslichen Umfeld statt....
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012626267
In Deutschland wird ein vergleichsweise hoher Anteil der Schülerinnen und Schüler mit sonderpädagogischem Förderbedarf an separaten Förderschulen unterrichtet. Dort erreichen die jungen Menschen häufig keinen Schulabschluss und gehören damit zu einer am Arbeitsmarkt vulnerablen Gruppe....
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012696213
This study examines the immediate and intermediate effects of the COVID-19 pandemic on the well-being of two high school graduation cohorts (2020 and 2021). We also investigate how changes in well-being at the transition to post-secondary education affect educational plans and outcomes. Our...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012816086
Zur Vorbereitung des Jahresgutachtens 2023/2024 des Sachverständigenrats zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung wurde das IAB um seine Expertise zur Reform zum Bürgergeld, zum Gesetzesentwurf zur Kindergrundsicherung, zur Anhebung der Einkommensgrenze für Midijobs sowie zur...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014433171
Michael Kalinowski und Harald Pfeifer, Bundesinstitut für Berufsbildung, sehen in dem Anstieg der Zahl junger Erwachsener ohne formalen Berufsabschluss ein Problem. Eine Reduzierung könne nur durch eine verstärkte Einbindung schwächerer Jugendlicher in das Ausbildungssystem gelingen. So...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014466468