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In der wettbewerbsbehördlichen Fallpraxis gewinnt die Bestimmung von Nachfragemacht zunehmend an Bedeutung. Bei Fusionsvorhaben im Einzelhandel kann Nachfragemacht ein Hauptgrund für eine Untersagung bzw. für Auflagen sein. In diesem Beitrag wird die aktuelle Diskussion zur Bestimmung von...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010221366
Im vorliegenden Beitrag wird untersucht, welche forschenden Volkswirte und Nichtökonomen direkten Einfluss in Öffentlichkeit und auf die Wirtschaftspolitik haben. Zu diesem Zweck machen wurden Zitate wissenschaftlicher Publikationen und Nennungen von Wissenschaftlern in führenden Medien und...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010457893
In broad parts of the scientific community the position in publication performance rankings, based on journal quality ratings is seen as highly reputational for the scientist. This contribution provides evidence that, at least in economics, such publication performance measures can not always be...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011759992
In broad parts of the scientific community the position in publication performance rankings, based on journal quality ratings is seen as highly reputational for the scientist. This contribution provides evidence that, at least in economics, such publication performance measures can not always be...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011781319
Das Papier zeigt, dass die seit Jahrzehnten andauernde Klagen wissenschaftlich tätiger Ökonomen,dass Öffentlichkeit und Politik nicht genug auf Ergebnisse der ökonomischen Forschung hören,zumindest für Deutschland im Quervergleich zu anderen Wissenschaften in Bezug auf das...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010479930
Während die Forschungs- und insbesondere die wissenschaftliche Publikationstätigkeit von Ökonomen Gegenstand zahlreicher systematischer Untersuchungen und Vergleiche ist, besteht zur Politikberatungstätigkeit häufig nur anekdotische Evidenz. Das ist nicht unproblematisch, denn es ist...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010237303
We analyze how network regulation affects investment into network infrastructure and complementary services. While regulation negatively affcets investment incentives in the regulated network market, the effects of network regulation on investment in complementary services can be either negative...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10009538676
This paper analyses the extent of inter-format retail competition between supermarkets, discounters and drugstores in Germany, using data from the German market for diapers. We estimate a random coefficient logit model at the individual household level. Based on consumer substitution patterns,...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010227408
Research on bargaining power in vertical relationships is scarce. It remains particularly unclear which factors drive bargaining power between the two negotiating parties in a vertical structure. We use a demand model where the consumer demand determines the total pie of industry profits....
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010228587
Der vorliegende Beitrag befasst sich mit aktuellen Wettbewerbsproblemen im deutschen Lebensmitteleinzelhandel. Im Mittelpunkt der Analyse stehen der zunehmende Konzentrationsprozess und seine Determinanten. Darauf aufbauend diskutieren wir Aspekte der Marktabgrenzung insbesondere im Hinblick auf...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010210425