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In der wettbewerbsbehördlichen Fallpraxis gewinnt die Bestimmung von Nachfragemacht zunehmend an Bedeutung. Bei Fusionsvorhaben im Einzelhandel kann Nachfragemacht ein Hauptgrund für eine Untersagung bzw. für Auflagen sein. In diesem Beitrag wird die aktuelle Diskussion zur Bestimmung von...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010221366
Given various recent antitrust investigations on the retail sector, we deal with uncovering demand systems substitution patterns for a particular market (diapers) to investigate the inter-format competition (supermarkets vs. discounters vs. drugstores). Using the uncovered demand system we...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010434293
This paper analyses the extent of inter-format retail competition between supermarkets, discounters and drugstores in Germany, using data from the German market for diapers. We estimate a random coefficient logit model at the individual household level. Based on consumer substitution patterns,...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010227408
Research on bargaining power in vertical relationships is scarce. It remains particularly unclear which factors drive bargaining power between the two negotiating parties in a vertical structure. We use a demand model where the consumer demand determines the total pie of industry profits....
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010228587
Der vorliegende Beitrag befasst sich mit aktuellen Wettbewerbsproblemen im deutschen Lebensmitteleinzelhandel. Im Mittelpunkt der Analyse stehen der zunehmende Konzentrationsprozess und seine Determinanten. Darauf aufbauend diskutieren wir Aspekte der Marktabgrenzung insbesondere im Hinblick auf...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010210425
We examine how different pass-through rates, from input- to final consumer prices, and different vertical contracts affect upstream market definition. Our theory model predicts that, under reasonable conditions, higher pass-through rates lead to definitions of larger upstream markets. Data...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012313781
This paper analyses the extent of inter-format retail competition between supermarkets, discounters and drugstores in Germany, using data from the German market for diapers. We estimate a random coefficient logit model at the individual household level. Based on consumer substitution patterns,...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010956744
Research on bargaining power in vertical relationships is scarce. It remains particularly unclear which factors drive bargaining power between negotiating parties in a vertical structure. We use a demand model where consumer demand determines the total pie of industry prots. Moreover, we apply a...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010956761
Given various recent antitrust investigations on the retail sector, we deal with uncovering demand systems substitution patterns for a particular market (diapers) to investigate the inter-format competition (supermarkets vs. discounters vs. drugstores). Using the uncovered demand system we...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010958125
Der vorliegende Beitrag befasst sich mit aktuellen Wettbewerbsproblemen im deutschen Lebensmitteleinzelhandel. Im Mittelpunkt der Analyse stehen der zunehmende Konzentrationsprozess und seine Determinanten. Darauf aufbauend diskutieren wir Aspekte der Marktabgrenzung insbesondere im Hinblick auf...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010980397