Showing 1 - 10 of 27
We examine the impact of formal child care usage on parenting intensity. We measure parenting intensity as the amount of time that parents spend on child rearing and, in particular, on educational activities with children. Using time-use data and a household survey, we estimate the effects at...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012099205
We examine the relationship between parenting activities and center-based care using time diary and survey data for mothers in Germany. While mothers using center-based care spend significantly less time in the presence of their child, we find that differences in the time spent on specific...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012801880
We examine the effects of Covid-19 and related restrictions on individuals with dependent children in Germany. We specifically focus on the role of day care center and school closures, which may be regarded as a “disruptive exogenous shock” to family life. We make use of a novel...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012617831
Dass der Bildungserfolg von Kindern stark mit dem elterlichen Bildungshintergrund zusammenhängt, belegen zahlreiche Studien. Inwiefern sich das Engagement von Eltern in Schulen, also etwa der Besuch von Elternabenden oder die Mitarbeit in Elternvertretungen, nach der Bildung unterscheidet, ist...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012745533
Using detailed data from a unique survey of high school graduates in Germany, we document a gender gap in expected full-time earnings of more than 15%. We apply a regression-compatible Oaxaca-Blinder decomposition and find that especially differences in coefficients help explain the gap. In...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013351820
Das Angebot an Plätzen in Kindertageseinrichtungen (Kitas) wurde in den vergangenen zehn Jahren massiv ausgebaut. Seit 2013 gilt der Rechtsanspruch auf einen Betreuungsplatz für Kinder ab dem zweiten Lebensjahr. Damit war teilweise auch die Hoffnung verbunden, dass der sozioökonomische...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011913057
Obwohl der Anteil von Kindern unter drei Jahren in der Kindertagesbetreuung in den letzten Jahren stark gestiegen ist, bestehen immer noch große Unterschiede in der Inanspruchnahme von Kita-Plätzen: Haben Mütter eine geringere Bildung oder beide Eltern einen Migrationshintergrund, dann...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012198581
Das Angebot an Plätzen in Kindertageseinrichtungen (Kitas) wurde in den vergangenen zehn Jahren massiv ausgebaut. Seit 2013 gilt der Rechtsanspruch auf einen Betreuungsplatz für Kinder ab dem zweiten Lebensjahr. Damit war teilweise auch die Hoffnung verbunden, dass der sozioökonomische...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011904415
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014425289
Dass der Bildungserfolg von Kindern stark mit dem elterlichen Bildungshintergrund zusammenhängt, belegen zahlreiche Studien. Inwiefern sich das Engagement von Eltern in Schulen, also etwa der Besuch von Elternabenden oder die Mitarbeit in Elternvertretungen, nach der Bildung unterscheidet, ist...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012667107