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Certain types of corporate social responsibility (CSR) activities can generate an ‘insurance-like’ benefit for firms (Godfrey, 2005). Thus far, this risk management hypothesis has been verified for the effects of firm-specific negative events. We argue that this insurance-like benefit of...
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International stehen Forderungen im Raum, die betriebswirtschaftliche Ausbildung so auszurichten, dass sie der gesellschaftlichen Verantwortung von Unternehmen einen systematischen Stellenwert beimisst. Der hierfür erforderliche Dialog zwischen BWL und Unternehmensethik kommt jedoch derzeit...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011733746
Dieser Beitrag stellt mit Hilfe der Ordonomik einen systematischen Zusammenhang zwischen zwei unterschiedlichen Literaturen her, deren Fragestellungen zunächst inkommensurabel erscheinen: zwischen der akteurszentrierten Social Entrepreneurship- Literatur und der auf Institutionen ausgerichteten...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011733760
Dieser Beitrag bestimmt den systematischen Ort der Zivilgesellschaft aus der Perspektive einer ökonomischen Theorie der Moral: Zivilgesellschaftliche Organisationen können als „Corporate Citizens“ durch genuine Eigenbeiträge an einer gesellschaftlichen Zusammenarbeit zum wechselseitigen...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011733766
Der Artikel entwickelt in Auseinandersetzung mit Alfred Krupps Wohlfahrtsprogramm aus dem 19. Jahrhundert einen ordonomischen Beitrag zum strategischen Risikomanagement. Die These lautet, dass Unternehmen ‚Moral als Produktionsfaktor‘ einsetzen können, wenn es ihnen gelingt, mit Hilfe...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011733769
Through an analysis of Alfred Krupp's 19th-century social welfare program, this paper employs an ordonomic perspective on how morality can be employed as a factor of production. The paper's main argument is that corporate social responsibility (CSR) can be conceptualized as a corporate strategy...
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This paper provides new empirical evidence for the effect of corporate social responsibility (CSR) on corporate financial performance. In contrast to former studies, we examine two different regions, namely the USA and Europe. Our econometric analysis shows that environmental and social...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011753149
We analyze the effect of investments in corporate social responsibility (CSR) on workers' motivation. In our experiment, a gift exchange game variant, CSR is captured by donating a certain share of profits to a charity. We are testing for CSR effects by varying the possible share of profits...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010281665
Contributing to a social cause can be an important driver for workers in the public and non-profit sector as well as in firms that engage in Corporate Social Responsibility activities. This paper compares the effectiveness of social incentives to financial incentives using an online real effort...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010287651
Measures of corporate environmental justice performance can be a valuable tool in efforts to promote corporate social responsibility and to document systematic patterns of environmental injustice. This paper develops such a measure based on the extent to which toxic air emissions from industrial...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010287876