Showing 1 - 10 of 317
The global financial crisis (GFC) led to increasing distrust in economic research and the economics profession, in the process of which the current state of economics and economic education in particular were heavily criticized. Against this background we conducted a study with undergraduate...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012001900
By conducting a discourse analysis (SKAD) in the field of academic economics textbooks, this paper aims at reconstructing frames and identity options offered to undergraduate students relating to the questions "Why study economics?"and "Who do I become by studying economics?". The analysis...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012039991
Nach der Einführung des eigenständigen Faches Wirtschaft/Berufs- und Studienorientierung im Jahr 2015 in Baden-Württemberg wurden Befürchtungen laut, durch das Fach würde das Denken der Schülerinnen und Schüler über ökonomische Zusammenhänge eingeengt. In dem vorliegenden Beitrag wird...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012054633
Im vorliegenden Beitrag werden verschiedene Konstrukte finanzieller Bildung verglichen, um Gemeinsamkeiten und Unterschiede herauszuarbeiten. Zum einen handelt es sich um das Verständnis von Financial Literacy, wie es von der Organisation für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012054635
We use standardized end-of-course knowledge assessments to examine student learning during the disruptions induced by the COVID-19 pandemic. Examining seven economics courses taught at four US R1 institutions, we find that students performed substantially worse, on average, in Spring 2020 when...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012322612
A disparity exists between mainstream perception and reality with regard to American economic history. There is widespread belief among the public, media, and even some scholars that the U.S. amassed its wealth and prosperity from the adoption of exclusively free-market principles from the onset...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012819396
A large body of literature documents that school-based financial education generally improves financial knowledge, yet little is known about the effect of instruction in the broader economic domain. This paper evaluates the effect of a curriculum reform introducing mandatory economic education...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012888315
We study the impact of a recent curriculum reform introducing mandatory economic education in higher-track secondary schools in Southwest Germany. The curriculum reform provides the opportunity to leverage the exogenous variation in exposure to economic education relative to the previous cohort...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012657874
Trotz vieler Initiativen zur Stärkung finanzieller Bildung an Schulen findet sich in den deutschen Lehrplänen hierzu kein eigenes Fach. Im Folgenden skizziere ich zunächst die Erwartungen an eine finanzielle Bildung und die faktische Situation an den Schulen, um dann ausführlicher die...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014001291
Die finanzielle Bildung an Schulen ist umstritten. Zum einen weil sie zum Spielfeld für lobbyistische Interessen gerät, zum anderen weil sich auch prinzipiell die Frage stellen lässt, welche (Einzel) Themen einen herausgehobenen und eigenständigen Ort im Stundenplan haben müssen. Das Thema...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014001307