Showing 1 - 10 of 13,742
sein muss und warum es vorteilhaft ist, wenn eine solche Ethik als ökonomische Theorie der Moral operiert, ((b)) wie eine … Theorie für die Praxis nicht verarmt, sondern bereichert wird und ((c)) wie – angesichts einer erneut heftig geführten …) business ethics to management analysis and education. As a first step, the paper argues that business ethics theory needs to …
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011733746
Dieser Beitrag stellt mit Hilfe der Ordonomik einen systematischen Zusammenhang zwischen zwei unterschiedlichen Literaturen her, deren Fragestellungen zunächst inkommensurabel erscheinen: zwischen der akteurszentrierten Social Entrepreneurship- Literatur und der auf Institutionen ausgerichteten...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011733760
Dieser Beitrag enthält ein Interview zur Wirtschafts- und Unternehmensethik sowie zwei konzeptionelle Anhänge: Das Interview befasst sich mit der wachsenden Bedeutung der Wirtschafts- und Unternehmensethik für die Managementforschung und –ausbildung. Zudem diskutiert es Methoden sowie...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011733767
Dieser Beitrag entwickelt in zehn Thesen den unternehmensethischen Gedankengang, dass Unternehmen mit zahlreichen Aktivitäten unter der Bezeichnung „Corporate Social Responsibility“ unfreiwillig genau jene Vorurteile bestätigen, die in der Öffentlichkeit oft zur Ablehnung der...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011733743
Der Global Compact der Vereinten Nationen versteht sich nicht als Regulierungsinitiative, sondern als freiwilliges Lern- und Dialogforum für Corporate Citizenship. Dieser Beitrag entwickelt Vorschläge, wie der Global Compact diesem Anspruch (noch besser) gerecht werden kann. Hier geht es um...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011733744
We investigate the emergence of socially responsible (SR) production through consumer decisions. Our experimental treatments vary market competitiveness and consumers information on social responsibility in production. We show that irrespective of consumers information SR production reduces...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011301735
In four studies (S1-S4; N = 320) we investigated whether moral hypocrisy (MH) is motivated by conscious impression management concerns or whether it is self-deceptive. In a dictator game, MH occurred both within participants (saying one thing, doing another; S1) and between participants (doing...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010329243
This paper uses a controlled laboratory experiment to investigate the effect of wealth on individual social responsibility (ISR), defined as choosing a more socially responsible product if a cheaper alternative is available. We find that rich consumers are significantly less likely to engage in...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011613148
This paper examines the willingness of private financial decision makers to pay for socially responsible investments (SRI). Our empirical analysis is based on unique data from a representative computer-based survey in Germany that especially comprised two stated choice experiments. The...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011616160
Based on unique data from a representative computer-based survey among financial decision makers in Germany, this paper empirically examines the determinants of socially responsible investments (SRI). Our econometric analysis implies that the perceived financial performance of SRI matters for...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011616161