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International stehen Forderungen im Raum, die betriebswirtschaftliche Ausbildung so auszurichten, dass sie der gesellschaftlichen Verantwortung von Unternehmen einen systematischen Stellenwert beimisst. Der hierfür erforderliche Dialog zwischen BWL und Unternehmensethik kommt jedoch derzeit...
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Dieser Beitrag stellt mit Hilfe der Ordonomik einen systematischen Zusammenhang zwischen zwei unterschiedlichen Literaturen her, deren Fragestellungen zunächst inkommensurabel erscheinen: zwischen der akteurszentrierten Social Entrepreneurship- Literatur und der auf Institutionen ausgerichteten...
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The aim of the paper is to define the important factors of Corporate Social Responsibility (CSR), Business Ethics (BE), and Human Resource Management (HRM), and to quantify their impact on the formation of positive attitudes of SMEs towards the concept of Environmental, Social, Governance (ESG)...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014632128
Corporate social responsibility (CSR) implies the responsibility of companies for sustainable management in economic, ecological and social terms. The majority of CSR works in science and research were written primarily with the focus on ethics (moral vs. market economy), bearer of...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014520611
Dieser Beitrag entwickelt in zehn Thesen den unternehmensethischen Gedankengang, dass Unternehmen mit zahlreichen Aktivitäten unter der Bezeichnung „Corporate Social Responsibility“ unfreiwillig genau jene Vorurteile bestätigen, die in der Öffentlichkeit oft zur Ablehnung der...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011733743
Der Global Compact der Vereinten Nationen versteht sich nicht als Regulierungsinitiative, sondern als freiwilliges Lern- und Dialogforum für Corporate Citizenship. Dieser Beitrag entwickelt Vorschläge, wie der Global Compact diesem Anspruch (noch besser) gerecht werden kann. Hier geht es um...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011733744
Dieser Artikel formuliert drei Thesen: (1) Viele Projekte, mit denen Unternehmen ihre gesellschaftliche Verantwortung unter Beweis stellen wollen, tragen ungewollt dazu bei, die Akzeptanzkrise der Marktwirtschaft zu verschärfen, anstatt ihr entgegenzuwirken. Sie bedienen nämlich das populäre...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011733756
This paper argues that the perspective of ordonomic—a rational-choice based analysis of (interdependencies between) social structure and semantics—can provide new insights into the changing role of business in society. We claim (a) that the proper role of business is societal value creation,...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011733759
Both, CSR and corporate philanthropy are expressions of the interferences between the company and its societal environment. However, the question of the relationship between CSR and corporate philanthropy remains unclear. We apply alignment theory to shed light on the interdependencies of CSR...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012164441
This study analyzes the effect that banks' investments in corporate social responsibility (CSR) have on bank …. Separating bank CSR activities into internally focused and externally focused ones provides evidence on how different … constituents value bank CSR activities. I find that CSR-related value creation is primarily a result of banks' external investments …
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013200312