Showing 1 - 10 of 516
This paper uses a unique data set of monthly new vehicle sales by detailed model from 1978-2007, and implements a new identification strategy to estimate the effect of the price of gasoline on consumer demand for fuel economy. We control for unobserved vehicle and consumer characteristics by...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010292127
The paper presents univariate and panel unit root tests for gasoline and oil price convergence over the last decade. We test for the absolute versus relative version of the LOOP and estimate the speed of convergence as well as its development over time. Our results show that the absolute version...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010297097
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010302184
This paper examines how the distribution of prices changes with the number of competitors in the market. Using gasoline price data from the Netherlands we find that as competition increases, the distribution of prices spreads out: the low prices go down while the high prices go up, on average....
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010325735
Focusing on travel survey data from Germany, this paper investigates the determinants of automobile travel, with the specific aim of quantifying the effects of fuel prices and fuel economy. The analysis is predicated on the notion that car mileage is a two-stage decision process, comprising the...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010264740
Die starken Preissteigerungen für Benzin in den letzten 2 Jahren sind häufig auf mangelnden Wettbewerb zurückgeführt worden. Die These wird überprüft, indem die Wettbewerbsstruktur bei Tankstellen und deren Vorleistungsbeziehungen dargestellt werden und ökonometrische Schätzungen über...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010265478
Focusing on individual motorists in car-owning households in Germany, this paper econometrically investigates the determinants of automobile travel with the specific aim of quantifying the effects of fuel prices and person-level attributes on travel conducted over a five-day week and weekend....
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010265780
Indikator dafür angesehen werden, wie stark Kostenänderungen im Preis weitergegeben werden und wie hoch die …
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011435050
Sind die steigenden Benzinpreise ein Zeichen mangelnden Wettbewerbs auf den Öl- und Kraftstoffmärkten? Was kann die Einrichtung einer »Markttransparenzstelle« beim Bundeskartellamt bewirken? Für Justus Haucap, Universität Düsseldorf und Vorsitzender der Monopolkommission, sollten...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011693344
Verdrängungsstrategien auf den Grund gehen zu können. Verdachtsmomente für missbräuchliche Preis-Kosten-Scheren lassen sich auch anhand …
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011693351