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Most countries pay substantial intergovernmental transfers to poor regions. Since these transfers are often paid with the aim of achieving regional convergence, they should have a positive effect on economic growth. However, it is equally possible that transfers perpetuate under-development by...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011522145
Most countries pay substantial intergovernmental transfers to poor regions with the aim of achieving regional convergence. Consequently, transfers should have a positive effect on economic growth. However, it is equally possible that transfers perpetuate under-development. This paper studies...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011595444
Bayern und Hessen haben im März 2013 eine Klage vor dem Bundesverfassungsgericht gegen das Gesetz über den Länderfinanzausgleich eingereicht. Reformvorhaben müssen aber auch politische Mehrheiten im Bundestag und Bundesrat erreichen. Allein aus politökonomischer Perspektive erscheint eine...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010341305
Recently Germany experienced yet another federal reform shortly after a previous modification to the German federal system. This paper explains agenda setting, negotiations and ratification of this recent federal reform. With regards to the case of the most recent federal reform in Germany the...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013138572
Die Stadtstaatenregelung im Länderfinanzausgleich sieht vor, dass durch die Einwohnerveredelung finanzielle Mittel zu den Stadtstaaten umgeleitet werden. Nicht diese besondere Berücksichtigung, sondern das gegenwärtige Verfahren ist dabei umstritten. Der Wissenschaftliche Beirat beim...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011428855
The present paper analyzes expectations of German politicians about the German debt brake (Schuldenbremse), which became part of the German constitution in 2009. This fiscal rule requires the federal government and the German states to run a (cyclically adjusted) budget deficit of no more than...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010336744
Das Finanzausgleichssystem verteilt von finanzstärkeren hin zu finanzschwächeren Ländern um. Dabei knüpft das aktuelle System an nominale Größen an. Da die Länder sich aber in ihrer Kaufkraft unterscheiden, stehen Ländern mit einem niedrigeren Preisniveau real mehr Mittel für die...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011440634
We investigate the effect of general-purpose transfers on different expenditure categories and tax rates in the municipalities of Saxony (eastern Germany) and North Rhine-Westphalia (western Germany). Findings from the panel data analysis suggest the existence of the "flypaper effect" -...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011562932
Vor dem Hintergrund der Schuldenbremse und der anstehenden Föderalismusreform wird diskutiert, wie die Einnahmesituation der Bundesländer verbessert werden kann. Ein Vorschlag ist die Integration des Solidaritätszuschlags in die Einkommen- und Körperschaftsteuer. Michael Broer analysiert,...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010506324
Der bundesstaatliche Finanzausgleich muss bis 2019 reformiert werden. Zwei Mitglieder des Wissenschaftlichen Beirats beim Bundesministerium der Finanzen stellen hier dar, warum der heutige Finanzausgleich zu kompliziert, intransparent und ineffizient ist, und machen einen Reformvorschlag, der zu...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011451107