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Im Jahr 2012 gelang es dem Staat, einen Budgetüberschuss zu erzielen, nachdem er noch 2010 ein Defizit von gut 100 Mrd. Euro auswies. Auf der Ausgabenseite waren vor allem Einmaleffekte, das Auslaufen der Konjunkturprogramme und die günstigen Zinsen für diese Entwicklung verantwortlich. Auf...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011418812
Im Jahr 2012 gelang es dem Staat, einen Budgetüberschuss zu erzielen, nachdem er noch 2010 ein Defizit von gut 100 Mrd. Euro auswies. Auf der Ausgabenseite waren vor allem Einmaleffekte, das Auslaufen der Konjunkturprogramme und die günstigen Zinsen für diese Entwicklung verantwortlich. Auf...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010190539
This paper investigates the impact of fiscal consolidation in different states on domestic government debt in South Africa. The government budget constraint theoretical framework and Markov-switching dynamic regression (MSDR) from 1979 to 2022. The contribution of this paper is to examine fiscal...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014501064
This paper describes and quantifies fiscal risk in advanced and developing economies. Forecast errors in GDP growth explain nearly half of fiscal risk in advanced economies. However, errors in growth forecasts are less important in explaining fiscal risk in low- and middle-income countries. Most...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012392426
This article examines the German debt brake from a technical point of view. By designing the debt brake on the basis of the EU method, it should be possible to achieve an adequate division between the cyclical and structural components of the budget balance, while at the same time pursuing a...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012507196
This paper investigates the impact of the time-varying elasticity of the cyclically adjusted primary balance (CAPB) and fiscal consolidation on government debt. The time-varying parameter structural vector autoregression (TVP-VAR) model is used on a time series of data from 1979 to 2022. The...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014319485
Spätestens im Jahr 2020 müssen alle Länder ihre Haushalte strukturell ausgleichen. Zeitgleich muss wegen des Auslaufens der jetzigen Regelungen eine Neuordnung des nach Artikel 107 Grundgesetz (GG) verpflichtend vorgegebenen Finanzausgleichs in Kraft getreten sein. Von einem angemessenen...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010734702
Die Landeseinnahmen werden in Mecklenburg-Vorpommern in den kommenden Jahren sinken, da die Zuweisungen im Rahmen des Länderfinanzausgleichs wegen der abnehmenden Bevölkerungszahl, rückläufiger Zahlungen aus den EU-Fonds sowie der Degression des Solidarpaktes II zurückgehen. Dies wird auch...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10008791318
Michael Thöne, Finanzwissenschaftliches Forschungsinstitut an der Universität zu Köln, stellt einen Finanzausgleich, der das Attribut »zukunftsfest« verdient, vor.
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010877402
Für Ingolf Deubel, Finanzminister a.D. des Landes Rheinland-Pfalz, geht es bei der Neuordnung des Finanzausgleichs vor allem um die Beseitigung offensichtlicher Inkonsistenzen und eine deutliche Verringerung der Komplexität.
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010877478