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Im Zeitraum 2009 bis 2011 waren rd. 1,3 Mio. Unternehmen aus Deutschland, zu 99 % KMU, international aktiv. Damit besaßen rund 37 % aller Unternehmen direkte Auslandskontakte (bei Berücksichtigung indirekter Kontaktformen: 44 %). Am häufigsten unterhielten die Unternehmen Im- und...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010327555
In den vergangenen Jahrzehnten hat die Internationalisierung von kleinen und mittleren Unternehmen, insbesondere im verarbeitenden Gewerbe, stark zugenommen. Über die Auslandsaktivitäten des Mittelstandes ist jedoch - anders als bei großen, multinationalen Unternehmen - bislang wenig bekannt....
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011602130
Auf der Grundlage von Fachgesprächen mit Unternehmerinnen und Unternehmern sowie Expertinnen und Experten untersucht die Studie, inwieweit bürokratische Erfordernisse die grenzüberschreitende Erbringung von Dienstleistungen von deutschen und niederländischen KMU in ausgewählten...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014309918
Für westeuropäische Unternehmen im Allgemeinen und für westeuropäische kleine und mittlere Unternehmen (KMU) im Besonderen bildete die politische und wirtschaftliche Marktöffnung in Mittel- und Osteuropa (MOE) zu Beginn der 1990er Jahre und die Integration vieler dieser...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010311064
This paper studies the determinants of the export activity of family SMEs, disentangling the three main dimensions that comprise the concept of familiness: power, experience, and culture. The results, using the F-PEC scale over a sample of 500 Spanish SMEs, show that this approach identifies the...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010287007
This paper studies the determinants of the export activity of family SMEs, disentangling the three main dimensions that comprise the concept of familiness: power, experience, and culture. The results, using the F-PEC scale over a sample of 500 Spanish SMEs, show that this approach identifies the...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10009569516
This paper investigates the links between locational conditions, innovative capabilities and internationalization of manufacturing SMEs. Two modes of foreign market servicing are explored: exporting activity and relocating of selected business activities abroad. The empirical analysis employs...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10009579357
The aim of this research is to analyze the internationalization strategies followed by small and medium enterprises (SMEs) of Jalisco. Specifically, we want to identify cases of early internationalization, and how SMEs get and manage their resources. We developed an analytical framework based on...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013123244
The purpose of this article was to indicate the dynamic and systematic assistance small Salvadoran businesses receive from the Government of the Republic of El Salvador, expose the discrepancies that still exist among small business organizations, and demonstrate the corrective and developmental...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012926203
This era of globalization is characterized by an ongoing international fragmentation of production where the supply chain is split up in more and more parts. The traditional Ricardian theory of trade in products governed by comparative advantages is replaced by a modern theory of trade in tasks....
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013076255