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Dieser Artikel entwickelt einen ordonomischen Beitrag zur Corporate Governance in und durch Unternehmen. Den Ausgangspunkt markiert die unternehmensethische Über-legung, dass sich die gesellschaftlichen Rahmenbedingungen für unternehmerische Wertschöpfung auf Märkten in einem grundlegenden...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011785263
The purpose of this article is to develop an ordonomic conceptualization of corporate citizenship and new governance that (a) provides a framework for positively explaining the political participation of companies in new governance processes and (b) does not weaken but instead strengthens the...
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International stehen Forderungen im Raum, die betriebswirtschaftliche Ausbildung so auszurichten, dass sie der gesellschaftlichen Verantwortung von Unternehmen einen systematischen Stellenwert beimisst. Der hierfür erforderliche Dialog zwischen BWL und Unternehmensethik kommt jedoch derzeit...
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Passion - in the sense of fervent commitment to action - and compassion - understood as sensitive openness for social and ecological concerns - are not a sure formula for business success. Whether social or ecological entrepreneurs, who find themselves under pressure from market competition,...
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Dieser Artikel formuliert drei Thesen: (1) Viele Projekte, mit denen Unternehmen ihre gesellschaftliche Verantwortung unter Beweis stellen wollen, tragen ungewollt dazu bei, die Akzeptanzkrise der Marktwirtschaft zu verschärfen, anstatt ihr entgegenzuwirken. Sie bedienen nämlich das populäre...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011786016
This paper argues that the perspective of ordonomic - a rational-choice based analysis of (interdependencies between) social structure and semantics - can provide new insights into the changing role of business in society. We claim (a) that the proper role of business is societal value creation,...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011786019
Dieser Beitrag rekonstruiert, wie im deutschen Sprachraum während der letzten 20 Jahre ein ganz bestimmter Ansatz zur Unternehmensethik entwickelt wurde. Rückblickend wird nachgezeichnet, (1) wie diese Unternehmensethik aus einer Wirtschaftsethik heraus entstanden ist, die als ökonomische...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011786657
In the field of business ethics, Adam Smith has generally been viewed with a measure of suspicion. Smith's famous invocation of the invisible hand - according to which self-interest promotes the greater good - has generally been seen as a fundamental challenge to a discipline committed to the...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014207470
The Encyclical-Letter "Caritas in Veritate" by Pope Benedict XVI suggests to advance towards a new conceptualization of the tenuous relationship between economics and ethics, proposing a “new humanistic synthesis”. Where social encyclicals have traditionally justified policy proposals by...
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Agents are either guided directly by the elicited or communicated preferences of their principals, including both the conditions or states that their principals value and the particular actions the principals prefer that agents use to realize those states (goal priority), or can research clues...
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