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We analyse the behaviour of market participants in a multi-modal commuter network where roads are not priced, but public transport has a usage fee, which is set while taking the effects on the roads into account. In particular, we analyse the difference between markets with a monopolistic public...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013098542
We analyze the expected effects of building a rail tunnel between Lyon and Turin on i) the market shares of the established and the new suppliers, and ii) consumer surplus. The prospective project consists of a 53km rail tunnel providing freight shippers with a new alpine path. We calibrate an...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010299961
We develop a product market theory that explains why firms invest in general training of their workers. We consider a model where firms first decide whether to invest in general human capital, then make wage offers for each others? trained employees and finally engage in imperfect product market...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010262533
Die neue Bundesregierung hält an dem verkehrspolitischen Ziel einer Steigerung des Verkehrs auf der Schiene fest. Dazu sieht sie im Koalitionsvertrag neben einer weiteren Erhöhung der Investitionen in die Schieneninfrastruktur auch eine prioritäre Ausrichtung der Finanzierung auf den...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013343014
Die Eisenbahninfrastruktur des DB Konzerns wird seit der Bahnreform 1994 zusammen mit den Eisenbahnverkehrsunternehmen in einer vertikal integrierten Konzernstruktur organisiert. Diese Konzernstruktur steht jedoch im Verdacht, Wettbewerbsverzerrungen auf der Ebene der...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012703447
Die Deutsche Bahn wird nach ihrer finanziellen Sanierung Mitte der neunziger Jahre sowohl 2001 als auch 2002 wieder hohen Geschäftsverlusten entgegensehen. Einer der Gründe für die prognostizierte unbefriedigende finanzielle Entwicklung sind ungenügende Fortschritte im Bereich der...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011691737
Die Produktion von Automobilen sowie von Komponenten und Teilen ist weiterhin auf die Triade fortgeschrittener Industrieländer konzentriert. Dies sollte aber nicht darüber hinwegtäuschen, dass auch in der deutschen Automobilindustrie ein intensiver "Wettbewerb von unten" herrscht, der zwei...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011692149
Bei der Ausrichtung der Automobilindustrie in Deutschland spielen die Faktoren Flexibilität und Innovationsfähigkeit eine Schlüsselrolle. Neue Werke, wie das BMW-Werk in Leipzig, konnten nur realisiert werden, weil es möglich wurde, die Kapazitätsnutzung in einem Korridor zwischen 80 und...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011692527
The current level of competition in European commercial passenger rail markets is low and empirical data on customer preferences in intramodal competition has hardly been available, yet. Our study raises the knowledge of competition in commercial passenger rail by exploring the determinants of...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010286431
We analyze the expected effects of building a rail tunnel between Lyon and Turin on i) the market shares of the established and the new suppliers, and ii) consumer surplus. The prospective project consists of a 53km rail tunnel providing freight shippers with a new alpine path. We calibrate an...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10003936734