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Informationstechnologien erlauben Firmen immer mehr persönliche Daten über ihre Kunden zu sammeln. Mit diesen Daten werden Kundenprofile erstellt über Vorlieben für bestimmte Marken, Zahlungsbereitschaft oder Wechselbereitschaft bei Preiserhöhungen. Zudem kommt es immer häufiger vor, dass...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011602234
Companies with market power occasionally engage in intentional quality reduction of a portion of their output as a means of offering two qualities of goods for the purpose of price discrimination, even absent a cost saving. This paper provides an exact characterization in terms of marginal...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010295284
Der aktuelle Rechtsstreit zwischen Ritter Sport und der Stiftung Warentest beschädigt beide Parteien. Verliert das Testsiegel an Glaubwürdigkeit, wird es für Produzenten qualitativ hochwertiger Waren schwieriger, ihren Reservationspreis durchzusetzen. Das kann langfristig zu einer...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011477704
We study a two-period model of a duopoly with goods differentiated by quality. The periods’ length corresponds to the goods’ useful lifespan, and consumers are heterogeneous in their valuation of quality. In the second period, the regulator fixes a minimum quality standard based either on...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014503658
We study the strategic utilization of storage in imperfect electricity markets. We apply a game-theoretic Cournot model to the German power market and analyze different counterfactual and realistic cases of pumped hydro storage. Our main finding is that both storage utilization and...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011306703
We use a game-theoretic model to analyze the impacts of a hypothetical fleet of plug-in electric vehicles on the imperfectly competitive German electricity market. Electric vehicles bring both additional demand and additional storage capacity to the market. We determine the effects on prices,...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011306704
European postal markets are to be completely liberalized by the end of 2012 at the latest. At the same time national regulatory frameworks are being adapted to the new requirements. The extent to which the present monopoly suppliers will in future (continue to) be obliged to grant their...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011601246
The upcoming full liberalization of postal service markets under the European regulatory framework offers the chance to further increase regulatory efficiency. Obstacles to competition and barriers to market entry should be systematically removed, and existing obligations for all companies...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011601279
Am 26. Februar 2007 hat die EU-Kommission ein beschleunigtes Vertragsverletzungsverfahren gegen Deutschland wegen der Einführung von angeblichen "Regulierungsferien" in dem jüngst novellierten Telekommunikationsgesetz (TKG) eröffnet. Die Kommission vermutet, dass die dort getroffene...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011601717
Der in Gang befindliche Übergang von den klassischen Telekommunikationsnetzen zu "Next Generation Networks" bietet zwar hohe Innovationspotenziale, es besteht aber auch die Gefahr, dass marktmächtige Netzbetreiber ihre dominanten Positionen auf die bisher wettbewerblichen Märkte für...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011601738