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Die 10. Novelle des Gesetzes gegen Wettbewerbsbeschränkungen („GWB-Digitalisierungsgesetz“) soll die deutschen Wettbewerbsregeln so reformieren, dass sie einen geeigneten Ordnungsrahmen für eine zunehmend digitalisierte Wirtschaft darstellen. Im vorliegenden Beitrag diskutieren wir den...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014504374
In two-sided markets a platform allows consumers and sellers to interact by creating sub-markets within the platform marketplace. For example, Amazon has sub-markets for all of the different product categories available on its site, and smartphones have sub-markets for different types of...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011709885
Prices that end with 9, also known as psychological price points, are common, comprising about 70% of the retail prices. They are also more rigid than other prices. We take advantage of a natural experiment to document an emergence of a new price ending that has the same effects as 9-endings. In...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011630697
Modern strategic techniques have been increasingly applied in recent years, both in manufacture and retail, individually or concurrently. The main goal of their application in the retail business is continuous improvement, in particular by reducing costs of competitiveness and (business and...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011985065
9-ending prices, which comprise between 40%–95% of retail prices, are popular because shoppers perceive them as being low. We study whether this belief is justified using scanner price-data with over 98-million observations from a large US grocery-chain. We find that 9-ending prices are higher...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012110157
In January 2014, Mexico addressed its epidemic of obesity by implementing an excise tax of 1 peso (1 MXN) per liter on soft drinks. This study evaluates the pass-through of the tax, the influence on the tax of competition among different stores, and the after-tax price dispersion. Using an...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013205109
Die gesamte Weltwirtschaft wurde von der Finanzmarktkrise der vergangenen Jahre erheblich getroffen. Auch der Einzelhandel in Deutschland hatte mit Umsatzeinbußen zu kämpfen, überstand diese Zeit allerdings verhältnismäßig glimpflich. Der Großhandel hat sich nach teilweise deutlich...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011693101
Den Ergebnissen des ifo Investitionstests Handel zufolge hat die Investitionsfreudigkeit im Einzelhandel sowie im Kraftfahrzeughandel im Vergleich zum Vorjahr etwas abgenommen. Per saldo beabsichtigen die Unternehmen, ihre Ausgaben für Ausrüstungen und Bauten im Jahr 2013 zu senken. Lediglich...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011693518
Die deutschen Großhandelsfirmen planen per saldo, ihre Investitionsbudgets im Jahr 2013 gegenüber dem Vorjahr erneut zu erhöhen. Dies ergab der jährlich für den Handel durchgeführte Investitionstest des ifo Instituts. Demnach beabsichtigen die Unternehmen abermals, ihre Ausgaben sowohl...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011693524
Die Ergebnisse des ifo Investitionstest im Einzelhandel lassen für 2014 steigende Umsätze sowie höhere Investitionen als im vergangenen Jahr erwarten. Allerdings stellt sich innerhalb des Einzelhandels ein geteiltes Bild dar. Nur die größeren Einzelhandelsunternehmen gehen dabei von...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011693672