Showing 1 - 10 of 445
Around nine countries currently use a national income contingent loan (ICL) scheme for higher education tuition using the income tax system. Increased international interest in ICL validates an examination of its costs and benefits relative to the traditional financing system,...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011434164
Trotz vieler Initiativen zur Stärkung finanzieller Bildung an Schulen findet sich in den deutschen Lehrplänen hierzu kein eigenes Fach. Im Folgenden skizziere ich zunächst die Erwartungen an eine finanzielle Bildung und die faktische Situation an den Schulen, um dann ausführlicher die...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014234083
Evidence-based education policy needs comprehensive data. Education economists of the Verein für Socialpolitik call for the implementation of a longitudinal education register in Germany to understand the complex interrelationships of education systems. The education register should cover all...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014431463
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011860353
This study examines the impact of the charging of tuition fees between 2006 and 2014 in several German federal states on the number of first-year student enrollments. Since Germany is known for a tuition-free education policy at public institutions, the fundamental question arises of whether,...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014504778
Parental encouragement improves a child's academic performance, which reflects the individual accumulation of human capital and can prevent the child from becoming poor in the future. We provide a model to clarify the mechanism by which parental encouragement influences the child's efforts by...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10015386802
Zur gezielten Förderung von Wissenschaft und Forschung an den Universitäten hat die Politik 2005 die Exzellenzinitiative ins Leben gerufen. Die Gewinner des Wettbewerbs um Fördergelder wurden fortan als „Eliteuniversitäten“ bezeichnet. Der folgende Beitrag untersucht, ob die Zahl der...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010257765
The great majority of studies on the effect of school quality on academic outcomes do not take account of changes in student choices concerning effort if school quality, e.g. class size, changes. We show that empirical estimates of the "total" effect of changes in school quality could be quite...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010251075
Seit 2006 werden schulische Leistungen im Rahmen des nationalen Bildungsmonitorings regelmäßig erhoben und zwischen den Ländern verglichen. Die aktuelle Untersuchung liefert sehr unterschiedliche Ergebnisse für die einzelnen deutschen Länder. Dabei zeigt sich, dass soziale und ethnische...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010370708
Sprachkompetenz und Bildung sind Schlüsselfaktoren für die Teilhabe von Migranten an allen Bereichen des wirtschaftlichen und sozialen Lebens. Ob es Zuwanderern gelingt, ihr im Ausland erworbenes Humankapital nach Deutschland zu transferieren, zeigen erste Ergebnisse aus der...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010419974