Showing 1 - 10 of 407
The existence of a rigid cutoff date which determines when children start primary school creates a large heterogeneity in students' level of maturity within the classroom. We use rich administrative data of the universe of public schools in Catalonia to show that: (1) relatively younger children...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012240564
Less than a decade ago, several German states introduced tuition fees for university education. Despite their comparatively low level of about €500 per semester, fees were perceived by the public to increase social injustice and have been abolished recently. Whereas other studies have shown no...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011660111
This study examines the impact of the charging of tuition fees between 2006 and 2014 in several German federal states on the number of first-year student enrollments. Since Germany is known for a tuition-free education policy at public institutions, the fundamental question arises of whether,...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014504778
The public has put increased pressure on organizations providing public services to demonstrate the most productive use of resources, with due regard for value received. Education is no exception. This study focus on the presentation and evaluation of public organizations (public grammar schools...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012317754
Zur gezielten Förderung von Wissenschaft und Forschung an den Universitäten hat die Politik 2005 die Exzellenzinitiative ins Leben gerufen. Die Gewinner des Wettbewerbs um Fördergelder wurden fortan als „Eliteuniversitäten“ bezeichnet. Der folgende Beitrag untersucht, ob die Zahl der...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010257765
The great majority of studies on the effect of school quality on academic outcomes do not take account of changes in student choices concerning effort if school quality, e.g. class size, changes. We show that empirical estimates of the "total" effect of changes in school quality could be quite...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010251075
Seit 2006 werden schulische Leistungen im Rahmen des nationalen Bildungsmonitorings regelmäßig erhoben und zwischen den Ländern verglichen. Die aktuelle Untersuchung liefert sehr unterschiedliche Ergebnisse für die einzelnen deutschen Länder. Dabei zeigt sich, dass soziale und ethnische...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010370708
Sprachkompetenz und Bildung sind Schlüsselfaktoren für die Teilhabe von Migranten an allen Bereichen des wirtschaftlichen und sozialen Lebens. Ob es Zuwanderern gelingt, ihr im Ausland erworbenes Humankapital nach Deutschland zu transferieren, zeigen erste Ergebnisse aus der...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010419974
Mit der Umsetzung der vor 15 Jahren beschlossenen Bologna-Reformen verschoben sich sowohl die Zielkoordinaten als auch die Mittel der Hochschulpolitik. Die berufliche Qualifikation Studierender rückte stärker in den Vordergrund, und es wurden neue Governance-Strukturen in Anlehnung an das neue...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010431335
In the face of global economic problems European (and not only European) universities are forced to diversify their income. The constant and stable stream of governmental funds for education is beginning to dry up.For the majority of Polish universities the main and noticeably dominant source of...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010187994