Showing 1 - 10 of 57
This volume was prepared by Benedikt Siegler while working at the Center for the Economics of Education of the Ifo Institute. It was completed in June 2014 and accepted as a doctoral thesis by the Department of Economics at the University of Munich (LMU) in November 2014. The thesis includes...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011698347
This dissertation consists of four distinct empirical essays that address various aspects of the economics of education. Chapters 2 and 3 show that patience and risk-taking as intertemporal preferences are closely related to differences in student achievement across and within countries. Chapter...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014329721
This volume was prepared by Susanne Link during her stay at the Ludwig-Maximilians-University of Munich and the Department of Human Capital and Innovation of the Ifo Institute of Economic Research. It was accepted as a doctoral thesis by the Economics Departure of the University of Munich in...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011698340
Im Land Mecklenburg-Vorpommern finden sich zwei staatliche (Voll-)Universitäten, drei staatliche Fachhochschulen und eine staatliche Hochschule für Musik und Theater. Im Vergleich zu den Einnahmen des Landes steigen die Finanzmittel der Hochschulen überproportional. Im Rahmen des...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011698458
The aim of the thesis is to gain a better understanding of the relationship between education, skills and labor-market outcomes. Based on high-quality skill data from the PIAAC Survey of Adult Skills, Chapter 2 studies the effect of schooling on cognitive skills, exploiting the staggered...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012237667
The dataset RWI-UNI-SUBJECTS provides comprehensive information on the universe of academic subjects offered by the universe of higher education institutions across Germany between 1971 and 1996. RWI-UNI-SUBJECTS is based on tables extracted from paper-based guides on "Study and Career Choice''...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10015165753
Benjamin W. Arold prepared this study while he was working at the Center for Economics of Education at the ifo Institute. The study was completed in March 2022 and accepted as doctoral thesis by the Department of Economics at the LMU Munich. It consists of four distinct empirical essays that...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013348132
Die Ganztagsbetreuung von Grundschulkindern ist in Deutschland regional sehr unterschiedlich organisiert. So erfolgt sie in den meisten ostdeutschen Bundesländern vorwiegend in Horten, die der Kinder- und Jugendhilfe zugeordnet sind, wohingegen diese Funktionen in Nordrhein-Westfalen von den...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013455500
Diese Studie diskutiert die Rolle der österreichischen Gemeinden im Hinblick auf Bildung, Pflege und Klima vor dem Hintergrund der Einnahmen- und Ausgabenentwicklung und des Finanzausgleichs. Die Covid-19-Krise wirkt sich negativ auf die Gemeindefinanzen aus, die Steuerreform verursacht...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013480235
Der Beschultenansatz (früher: Schüleransatz) wird im Rahmen des kommunalen Finanzausgleichs Nordrhein-Westfalens als Nebenansatz zur Ermittlung des pauschalierten Finanzbedarfs der Gemeinden genutzt. Unter den genutzten Nebenansätzen ist er am differenziertesten, da er nicht auf einem,...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014309913