Showing 1 - 10 of 21
Akademikerkinder gehen häufiger während des Studiums ins Ausland. Ihr Vorsprung hat zwischen 1997 und 2006 sogar zugenommen. Die Weichen werden in der Schulzeit gestellt: Schüler mit Auslandserfahrung studieren später öfter international.
Persistent link: https://www.econbiz.de/10009548230
This discussion paper deals with the social selectivity of internationally mobile German students prior to and after the Bologna Process thereby linking two mobility dimensions that a very rarely brought together - social and spatial mobility. Tackling this issue on multiple levels, I ask how...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10009517411
Akademikerkinder verbringen häufiger Studienzeit im Ausland als Mitstudierende ohne akademisch gebildete Eltern. Dieser Unterschied wurde in den 1990er Jahren größer, seitdem stagniert er auf hohem Niveau. Studierende aus akademischem Elternhaus bekommen häufiger Auslandsstipendien; dieser...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011581595
Hochschulen nutzen verschiedene Möglichkeiten, um den Zugang zum Studium zu begrenzen - über örtliche oder bundesweite Zulassungsbeschränkungen hinaus. Auch in viele formal zulassungsfreie Studiengänge können sich Studienberechtigte nicht "einfach einschreiben". Bewerber*innen sind mit...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011937571
This study illuminates the male advantage in test-based admissions to higher education. In contrast to many other countries, admission tests in Germany are optional, and test-free programs are available. This context offers a unique opportunity to investigate whether the male advantage in...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014527637
This article examines under which conditions high school students’ college aspirations (unconstrained wishes) translate into (constrained) college intentions. Drawing on the Wisconsin model of status attainment and sociological rational choice theory, it is argued that—while educational...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012225691
Ausgangspunkt des Buches ist das für Deutschland konstatierte Problem geringer Studierendenquoten bei gleichzeitig ausgeprägter sozialer Ungleichheit im Studium. Das Buch untersucht dabei individuelle und institutionelle Hürden bei der Umsetzung von Studienaspirationen und fragt, ob es selbst...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012817862
Not all high school students who wish to study think that they will be able to realize this wish. This article examines whether admission barriers to higher education (HE) are a potential reason for this mismatch between educational aspirations and expectations and whether they are more...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013448512
Previous research suggests that beliefs about inequality are often biased in ways that serve people’s own interests. By contrast, people might uphold system-justifying beliefs, such as meritocratic beliefs. We test these assumptions against real-life experience of highly selective university...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014517757
[Introduction and research goals] Students whose parents do not have a college degree are still underrepresented at German universities, although many graduate from high school with a college entrance qualification. Why is this the case and what are possible policy measures that might increase...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011707825