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The organization of the Prussian school system still affects the German education system of today. Against the background of end-of-nineteenth-Prussia this thesis analyzes how education funding emerges in a federal system and how it affects prosperity and nation building in a setting of...
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Um die Finanzierung der gesetzlichen Rente im Umlageverfahren nachhaltig zu sichern, ist es erforderlich, dass möglichst viele Menschen bis zur Regelaltersgrenze arbeiten. Der Renteneintritt wird in der ökonomischen Theorie als individuelle Entscheidung eines Abwägens der Opportunitätskosten...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014252842
Der Koalitionsvertrag formuliert für neue Selbständige ohne obligatorische Alterssicherung eine Pflicht zur Altersvorsorge mit Wahlfreiheit. Eine Auswertung des Sozio-Oekonomischen Panels zeigt, dass zumindest die subjektiv empfundene Sorge um die Altersversorgung in der Gruppe der...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013352902
Im Jahr 2021 gingen 26,3 Prozent aller Neurentner:innen vorzeitig abschlagsfrei in Rente. Diese Versicherten haben mindestens 45 Versicherungsjahre erreicht und können somit vor der Regelaltersgrenze abschlagsfrei in den Ruhestand eintreten. Eine Untersuchung anhand der Daten des...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10013477814
Während die deutsche Bevölkerung zentrale Kenngrößen des deutschen Rentensystems vergleichsweise treffsicher bewerten kann, wird das Ausmaß des bevorstehenden demografischen Wandels unterschätzt. Dabei wird die Lebenserwartung von Männern und Frauen im Alter von 65 Jahren um jeweils fünf...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014339793
Which role did educational investments play for economic development? Using data on schooling quantity and quality provided by the first and second Prussian census on primary schools and two measures capturing the high and the low end of the income distribution allows applying a value-added...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011557887
During the Kulturkampf at the end of the nineteenth century, Prussian authorities introduced centralized inspections to improve school outcomes in particular in Catholic regions. To measure the effect of the reform, I combine unique data on school inspectors with Prussian county-level data. I...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011542214
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011502444
It is generally argued that, in the context of Imperial Germany, public primary education was used to form "loyal citizens" and to build a nation. In this paper we analyze to what extent central spending on primary education affected participation at general elections and votes for...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011541141
In this paper we argue that different preferences in a decentralized system lead to under provision of public goods. We analyze the provision of public primary education in nineteenth-century Prussia which was characterized by a linguistically polarized society and a decentralized education...
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