Laursen K., Reichstein T. and Salter A. Exploring the effect of geographical proximity and university quality on university-industry collaboration in the United Kingdom, Regional Studies. This paper concerns the geographical distance between a firm and the universities in its local area. It is argued that firms' decisions to collaborate with universities for innovation are influenced by both geographical proximity to universities and the quality of these universities. The findings show that being located close to a lower-tier university reduces the propensity for firms to collaborate locally, while co-location with top-tier universities promotes collaboration. However, it is also found that if faced with the choice, firms appear to give preference to the research quality of the university partner over geographical closeness. This is particularly true for high-research and development intensive firms. [image omitted] Laursen K., Reichstein T. et Salter A. Examiner l'impact de la proximite geographique et de la qualite des universites sur la collaboration industrialo-universitaire aux Etats-Unis, Regional Studies. Cet article traite de l'importance de la distance geographique entre une enterprise et les universites environnantes. On affirme que les decisions de l'entreprise quant aux possibilites de collaborer dans le domaine de l'innovation sont influencees a la fois par la proximite geographique des universites et par la qualite de ces universites. Les resultats laissent voir que la proximite des universites de rang inferieur reduit la propension des entreprises a collaborarer sur le plan local, tandis qu'un emplacement a proximite des universites de rang superieur encourage la collaboration. Neanmoins, il s'avere aussi que, par choix, les entreprises semblent preferer un partenariat universitaire fonde sur la qualite de la recherche que sur la proximite geographique des universites. Cela vaut notamment pour les entreprises a fort niveau de recherche-developpement. Collaboration industrialo-universitaire Proximite geographique Qualite des universites Laursen K., Reichstein T. und Salter A. Die Auswirkung der geografischen Nahe und der Qualitat von Universitaten auf die Zusammenarbeit zwischen Universitaten und Industrie in Grossbritannien, Regional Studies. In diesem Beitrag untersuchen wir den geografischen Abstand zwischen einer Firma und den Universitaten in ihrer Umgebung. Es wird argumentiert, dass die Entscheidungen von Firmen, im Bereich der Innovation mit Universitaten zusammenzuarbeiten, sowohl von der geografischen Nahe zu Universitaten als auch von der Qualitat dieser Universitaten beeinflusst werden. Aus den Ergebnissen geht hervor, dass die Nahe zu einer Universitat der unteren Stufe die Bereitschaft von Firmen zur lokalen Zusammenarbeit senkt, wahrend die Nahe zu einer Universitat der obersten Stufe die Zusammenarbeit fordert. Gleichzeitig stellen wir aber auch fest, dass Firmen, wenn sie die Wahl haben, offensichtlich der Forschungsqualitat der Partneruniversitat einen hoheren Stellenwert einraumen als der geografischen Nahe. Dies gilt vor allem fur Firmen mit einem hohen Anteil an Forschung und Entwicklung. Zusammenarbeit zwischen Universitaten und Industrie Geografische Nahe Qualitat von Universitaten Laursen K., Reichstein T. y Salter A. Analisis del efecto de proximidad geografica y la calidad universitaria en la colaboracion entre la universidad y la industria en el Reino Unido, Regional Studies. Este articulo trata sobre la distancia geografica entre una empresa y las universidades en su comunidad. Sostenemos que las decisiones de las empresas de colaborar con universidades para la innovacion estan influenciadas por la proximidad geografica a las universidades y la calidad de las mismas. Los resultados muestran que si una empresa esta ubicada cerca de una universidad de nivel inferior, se reduce su predisposicion a colaborar localmente, mientras que estar ubicado cerca de una universidad de nivel superior fomenta la colaboracion. Sin embargo, tambien observamos que si tienen la opcion de elegir, parece que las empresas dan preferencia a la calidad de investigacion de la universidad socia en vez de la proximidad geografica. Este hecho se pone particularmente de manifiesto en empresas con alto nivel de investigacion y desarrollo. Colaboracion universidad-industria Proximidad geografica Calidad universitaria