Markusen A. Organizational complexity in the regional cultural economy, Regional Studies. Cultural industries offer a truncated understanding of the regional cultural economy, undercounting self-employed workers and others outside the for-profit sector. Commercial, public, non-profit, and unincorporated community sectors produce, present, train, organize, guide, and regulate elements of the cultural economy, each with distinctive structures, goals, and operational systems. Using survey and Census data on artists for two large California regions, inter-relationships among the sectors are explored. The size of the cultural economies of both regions would be underestimated if confined to for-profit cultural industries. In closing, policy implications for regional policy-makers are drawn out and avenues for further research are suggested. [image omitted] Markusen A. La complexite organisationnelle de l'economie culturelle regionale, Regional Studies. Les industries culturelles fournissent une explication partielle de l'economie culturelle regionale, sous-estimant le nombre de travailleurs independants et d'autrui en dehors du secteur a but lucratif. Les secteurs commercial, publique, a but non lucratif et non incorpore de la communaute produisent, presentent, forment, organisent, pilotent et controlent des elements de l'economie culturelle, dont chacun est dote de ses propres structures, objectifs et systemes operationnels. A partir des enquetes et du recensement des artistes pour deux grandes regions en Californie, on cherche a examiner l'interaction intersectorielle. Les economies culturelles des deux regions seraient sous-estimees si on ne considerait que les industries a but lucratif. Pour conclure, on en tire les lecons pour la politique d'amenagement du territoire et propose des chemins eventuels a suivre quant a la recherche plus approfondie. Artistes Industrie culturelle regionale Entreprise a but non lucratif Markusen A. Organisatorische Komplexitat in der regionalen Kulturwirtschaft, Regional Studies. Die Kulturbranchen ermoglichen nur ein beschranktes Verstandnis der regionalen Kulturwirtschaft, da freischaffende Erwerbstatige und andere Personen ausserhalb des gewinnorientierten Sektors zu wenig berucksichtigt werden. Kommerzielle, offentliche, nicht gewinnorientierte und nicht an Firmen angeschlossene Sektoren der Gesellschaft produzieren, prasentieren, schulen, organisieren, leiten und regulieren Elemente der Kulturwirtschaft, jeder mit charakteristischen Strukturen, Zielen und betrieblichen Systemen. Anhand von Erhebungs- und Volkszahlungsdaten uber Kunstler in zwei grossen kalifornischen Regionen untersuche ich die Beziehungen zwischen den Sektoren. Die Kulturwirtschaften beider Regionen wurden unterschatzt, wenn man sie auf die gewinnorientierten Kulturbranchen beschranken wurde. Als Fazit erlautere ich die politischen Konsequenzen fur Regionalpolitiker und schlage Wege fur die weitere Forschung vor. Kunstler Regionale Kulturbranche Nicht gewinnorientierte Unternehmen Markusen A. Complejidad organizativa en la economia cultural regional, Regional Studies. Las industrias culturales ofrecen una comprension truncada de la economia cultural a nivel regional, sin incluir suficientemente a los trabajadores autonomos y otros empleados fuera del sector con animo de lucro. Los sectores comerciales, publicos, sin animo de lucro y comunidades no corporativas producen, presentan, capacitan, organizan, guian y regulan elementos de la economia cultural, cada uno con distintas estructuras, objetivos y sistemas operativos. Con ayuda de datos de estudios y censos sobre artistas para dos grandes regiones de California, analizo las interrelaciones entre los diferentes sectores. Se subestimarian las economias culturales de ambas regiones si quedaran confinadas a industrias culturales con animo de lucro. Para terminar, describo las implicaciones politicas para los politicos regionales y sugiero opciones para futuras investigaciones. Artistas Industria cultural regional Sociedad sin animo de lucro