Public expenditure in the UK has a location dimension with respect to the devolved arrangements for Scotland, Wales and Northern Ireland. There is no location dimension to the allocation of public expenditure to the regions of England. Nevertheless, whether planned or not, public expenditure impacts on the regions through the provision of services and associated employment and income generation. This paper examines the methodological issues in assigning public expenditure to countries and regions, and reviews existing and past patterns of public expenditure in English regions. It then considers the relevance of this analysis to policy options for introducing an explicit regional dimension to the public expenditure allocation mechanism in England. Paradoxically, English regional devolution is potentially more radical in its implications, in terms of rupturing existing allocative mechanisms that lead to flows of expenditure, than devolution in the territories (where it can be interpreted as putting democratic caps on pre-existing bureaucratic bodies). Au Royaume-Uni, les depenses publiques ont une portee geographique pour ce qui est des actions decentralisees en Ecosse, aux Pays de Galles et en Irlande du Nord. Il n'y a pas de portee geograhique pour ce qui concerne l'affectation des depenses publiques aux regions d'Angleterre. Cependant, planifiees ou non, les depenses publiques ont un impact sur les regions par moyen de la prestation des services, et a cause de la creation d'emploi et de la production de revenu qui en decoulent. Cet article cherche a examiner des questions methodologiques concernant l'affectation des depenses publiques aux pays et aux regions, et fait la critique de la distribution actuelle et anterieure des depenses publiques aux regions d'Angleterre. Il s'ensuit un examen de l'importance de cette analyse quant a la possibilite d'incorporer une portee regionale explicite dans le mecanisme qui assure l'affectation des depenses publiques en Angleterre. Paradoxalement, il est possible que la regionalisation en Angleterre puisse etre d'une portee plus radicale, en termes de la rupture du mecanisme distributif existant qui amene a des flux de depenses, que ne le fut la regionalisation des territoires (ouil s'agissait de democratiser des organismes bureaucratiques preexistants). Die Ausgaben der offentlichen Hand im Vereinigten Konigreich haben eine Standortdimension in Bezug auf Vereinbarungen mit Schottland, Wales und Nordirland, die im Zuge der Dezentralisierung festgelegt wurden. Die Zuweisung offentlicher Gelder in den Regionen Englands dagegen ist nicht vom Standort abhangig. Geplant oder nicht, wirken offentliche Ausgaben sich nichtsdestoweniger auf die Bereitstellung von Dienstleistungen sowie damit verbundener Erwerbstatigkeit und Schaffung von Einkommen auf die Regionen aus. Dieser Aufsatz untersucht die methodologischen Fragen, die sich aus der Zuteilung offentlicher Gelder an Lander und Regionen ergeben, und bespricht sowohl gegenwartige als auch fruhere Schemata offentlicher Ausgaben in den Regionen Englands. Anschliessend wird die Relevanz dieser Analyse der politischen Optionen bei der Einfuhrung einer ausgesprochen regionalen Dimension in den Mechanismus der Zuteilung offentlicher Mittel in England erwogen. Paradoxerweise erweist die regionale Dezentralisierung Englands sich als radikaler in ihren Implikationen bezuglich eines Bruches mit bestehenden Zuteilungsmechanismen, die zu Ausgabenstromen fuhren, als die Dezentralisierung in anderen Gebieten (wo sie als demokratische Zugelung bereits bestehender burokratischer Korper interpretiert werden kann).