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Based on a standard idea-based model of endogenous growth we test the hypothesis that regional innovative activity is path-dependent, and investigate the geographical scope of knowledge spillovers. Using data for West-German regions, two alternative indicators of the stock of knowledge are...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011477128
Based on a standard idea-based model of endogenous growth we test the hypothesis that regional innovative activity is path-dependent, and investigate the geographical scope of knowledge spillovers. Using data for West-German regions, two alternative indicators of the stock of knowledge are...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010265496
Audretsch and Fritsch (2002) proposed two explanations for the mixed evidence regarding the relationship between new firm formation and regional development. Firstly, they found evidence for the existence of long time lags needed before the main effects of new firm formation on employment change...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010513682
In our analysis of the impact of new firm formation on regional employment change we identified considerable time lags. We investigated the structure and extent of these time lags by applying the Almon lag model and found that new firms can have both a positive and a negative effect on regional...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010513686
Der Beitrag behandelt den Einfluss des Gründungsgeschehens auf die regionale Entwicklung. Viele dieser Wirkungen sind indirekter Natur und müssen sich nicht notwendig in der Region niederschlagen, in der die Gründung stattfand. Empirische Analysen für westdeutsche Regionen zeigen, dass nur...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010513696
Mit der Entscheidung des Bundesverfassungsgerichts zum Länderfinanzausgleich steht auch die Berücksichtigung der Seehafenlasten der Küstenländer auf dem Prüfstand. Ökonomische Erwägungen sprechen dafür, die Belastungen dieser Länder durch Investitionen in die Hafeninfrastruktur künftig...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010265454
Against the backdrop of increasing efforts of the German federal and states’ governments to open up additional private financial sources for transport infrastucture construction this paper tries to give a comprehensive overview over transport-related public expenditures and revenues of the...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010265482
The paper analyses the perspectives for a new container port at the German North Sea coast. In view of the expected further enlargement of container ship sizes and sustained growth in international trade, the port seems to be an economically sound project. Public funds, however, will probably...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010273992
Das vorliegende Working Paper beinhaltet Vortragsmanuskripte zu drei Dissertationsprojekten, die in den Jahren 2002 und 2003 am Lehrstuhl erfolgreich abgeschlossen wurden. Es handelt sich dabei um die Arbeit von Dr. Klinke zum Finanzcontrolling in mittelständischen Bauunternehmen mit...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010513681
Bei Public Private Partnerships (PPP) spielt der Wirtschaftlichkeitsvergleich eine entscheidende Rolle. Er dient zur Ermittlung von Effizienzvorteilen und Einsparungen einer Realisierungsvariante (öffentlicher Eigenbau oder privatwirtschaftlich) und als Argumentationsgrundlage sowie...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10010513691