Showing 1 - 10 of 2,987
We study to what degree authors who publish in the five most prestigious journals in economics have previously published there and in which world region they are based. Al­though still high, the concentration of U.S.-based and previously published top-five authors has decreased. This trend is...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011911156
The global financial crisis (GFC) led to increasing distrust in economic research and the economics profession, in the …
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012000592
We use a survey approach to learn about valuation professionals' choices and implementations of valuation techniques in practice. The survey design allows us to control for a respondent's professional subgroup (e.g., consulting), education, experience, and valuation purpose characteristics. We...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011518764
Der vorliegende Beitrag versucht den Einfluss und die Größenordnung der akademischen Bildung in den Wirtschaftswissenschaften, vor allem der Standardlehrbücher, abzuschätzen und fragt kritisch, auf welchem Bildungsverständnis die moderne Wirtschaftswissenschaft implizit beruht. Unter...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011864070
Der Text klärt zunächst den Begriff der Metaphysik, der sich auch bei Adam Smith finden lässt. Es zeigt sich, dass die Metaphysik ein formales Schema ist, in dem wissenschaftliche Aussagen formuliert werden, ohne dieses Schema selbst zu reflektieren. Die Wirtschaftswissenschaften erscheinen...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10011864076
By conducting a discourse analysis (SKAD) in the field of academic economics textbooks, this paper aims at reconstructing frames and identity options offered to undergraduate students relating to the questions "Why study economics?"and "Who do I become by studying economics?". The analysis...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012039619
This elaboration starts by deciphering modern science as a social subsystem being loosely coupled to the rest of society (section 2.1). Additionally, the way in which modern (monistic) economics was generated within this subsystem will be sketched (section 2.2). This will be contrasted with the...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012124654
Der Umgang mit Krisen, wie die Covid-19 Pandemie oder der Klimawandel, legen die Bedeutung des gesellschaftlichen Umgangs mit Wissen und Nichtwissen offen. Welches Wissen, welche Wissensträger*innen werden als legitim anerkannt? Welches Wissen gilt als Nichtwissen und wird nicht zur Erklärung...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012426189
Many experimental studies report that economics students tend to act more selfishly than students of other disciplines, a finding that received widespread public and professional attention. Two main explanations that the existing literature offers for the differences found in the behavior...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10014531967
Der Beitrag verfolgt die beiden miteinander verwandten Fragen, wie Ökonom*innen zu wissen vorgeben und warum sie überhaupt wissen wollen. Es wird argumentiert, dass sowohl die ökonomische Wissensform als auch die Motivation der Wissenden im Verlauf des 20. Jahrhunderts einen grundlegenden...
Persistent link: https://www.econbiz.de/10012007618